• contact[@]theranova.ro
  • 0359 456 700  (08-16, L-V)

Viața după protezare – 5 sfaturi pentru un somn odihnitor

Problemele legate de insomnie și un somn neodihnitor sunt comune pentru foarte multe persoane, indiferent de condiția de sănătate sau de stilul de viață pe care îl au. După protezare, a dormi profund se poate dovedi o sarcină dificilă, fapt ce în timp creează numeroase probleme pe termen lung. Acceptarea noii realități, pierderea încrederii de sine sau durerea sunt doar câteva dintre numeroasele cauze care pot ține pacientul într-o stare de agitație, ce îl poate determina să adoarmă greu sau să nu se odihnească așa cum se cuvine în timpul nopții. Aceste probleme pot duce la rândul lor la degradarea și mai puternică a stării de sănătate, de aceea nu ar trebui ignorate:

  • Hipertensiune;
  • Creșterea riscului de infarct;
  • Creșterea în greutate și risc de obezitate;
  • Diabet;
  • Depresie și anxietate;
  • Funcționarea creierului la capacitate redusă;
  • Pierderea memoriei;
  • Un sistem imunitar deficitar;
  • Dezvoltarea unor probleme psihiatrice;

Somnul face mult mai mult decât să ne mențină mintea ascuțită. Privarea de somn pe termen lung vă poate afecta negativ starea emoțională și sănătatea fizică. De aceea, pentru a nu vedea proteza ca pe un motiv pentru care nu dormim și nu ne odihnim suficient, am pregătit 5 sfaturi care să vină în ajutorul pacienților care poartă proteză.

1. Optați pentru duș seara

Purtarea protezei poate duce la numeroase schimbări în rutina zilnică și în ceea ce privește momentul dușului, spre exemplu. Căldura de la dușul făcut dimineața devreme poate provoca umflături la nivelul membrelor, ceea ce va împiedica montarea corectă a protezei. Acest lucru ar putea provoca un disconfort real pe tot parcursul zilei, așa că încercați să faceți duș seara, astfel încât membrele să nu fie umflate când vă treziți. În plus, dușul cald relaxează mușchii și facilitează instalarea unei stări de liniște, atât fizice, cât și psihice.

2. Evitați ridicatul brusc din pat

Din aceeași categorie, obiceiul de a ne ridica brusc și a arunca picioarele peste marginea patului poate provoca umflături la nivelul membrelor dacă vi s-a amputat un picior. În timpul somnului, din cauza poziției pe orizontală, toate fluidele, organele și oasele se relaxează. De aceea, trezirea bruscă și schimbarea imediată a poziției vor determina inflamarea, ceea ce poate face dificilă îmbrăcarea protezei și o pot face inconfortabilă. Recomandarea este ca proteza să fie montată din poziția orizontală, mai ales în prima perioadă de după protezare.

3. Somnul cu o pernă

Dacă ați avut o amputare deasupra genunchiului, evitați să dormiți cu o pernă între picioare. Acest lucru se poate simți confortabil la început, dar poate determina alungirea mușchiului interior al coapsei și scurtarea celui exterior. Pe termen lung, acest obicei va afecta modul în care membrele dvs. se așează în timp ce stați în picioare, ceea ce vă poate provoca durere. Un alt rezultat al dormitului cu o pernă între picioare este dezvoltarea unei contracturi la nivelul șoldului, lucru ce vă poate împiedica să îndreptați complet șoldul și provoacă mult disconfort în activitățile zilnice.

4. Exerciții de întindere

Kinetoterapeutul dvs. vă poate oferi numeroase exemple de exerciții de întindere pe care să le efectuați zi de zi. Cel mai important este să faceți aceste întinderi chiar dimineața, imediat după trezire. Exercițiile fizice repetate constant fac ca orice activitate să fie mult mai simplă și mai confortabilă. În plus, îmbunătățesc postura și echilibrul și redau încrederea în forțele proprii. De asemenea sunt binecunoscute efectele sportului în ceea ce privește îmbunătățirea calității somnului.

5. Obiceiurile de seară

Stabiliți o rutină strictă de seară în ceea ce privește evitarea ecranelor cum ar fi televizoarele, telefoanele sau tabletele în dormitor sau oprirea lor cu o oră înainte de culcare. Evitați de asemenea mesele bogate și stimulentele precum cofeina, alcoolul și nicotina înainte de culcare. Exercițiile fizice sau o simplă plimbare în lumina naturală pot ajuta la un somn mai bun. Și hidratarea este foarte importantă pentru un somn odihnitor. Apa este esențială pentru funcționarea optimă a organismului, însă evitați să beți cu mai puțin de 45 de minute înainte de a adormi, pentru a evita vizitele la toaletă în timpul nopții și întreruperea somnului.

A trăi cu un membru protetic este un proces care se învață pe tot parcursul vieții, iar experiența fiecărei persoane este diferită. Fiecare pacient este unic, la fel și nevoile lui, iar problemele pe care le întâmpină pot fi de asemenea altele pentru fiecare caz în parte. Totuși, menținerea unei stări de sănătate optime este necesară pentru toată lumea, iar somnul odihnitor este absolut esențial și nu poate fi înlocuit de nimic altceva. Dacă vă confruntați cu episoade de insomnie în repetate rânduri sau vă treziți neodihniți pentru o perioadă mai lungă de câteva săptămâni, revizuiți-vă stilul de viață și nu ezitați să consultați un specialist.