Relația dintre pacient și terapeut – despre informare și suportul fizic și emoțional

Orice colaborare medicală este mai mult decât o serie de întâlniri dintre un pacient și un specialist. Sau cel puțin așa ar trebui să fie. Echipa unui centru de protezare trebuie să fie formată dintr-un colectiv de oameni empatici și talentați, capabili să dezvolte relații pe termen lung cu oricine le trece pragul. Acest lucru aduce avantaje atât de o parte cât și de alta, în sensul în care pacientul are liniștea că se află pe mâini bune, iar specialiștii își vor asigura notorietate în domeniul în care activează. Mai apoi, serviciile oferite trebuie să fie complete, pentru ca pacientul că beneficieze în aceleași loc de consiliere, de reabilitare și tot ce are nevoie în procesul de la amputație la mersul cu o proteză.

Informarea pacienților cu amputații

Alegerea unui centru de protezare trebuie făcută după discuții și cercetări amănunțite. Pacientul trebuie să cunoască exact care îi sunt nevoile, pentru ca proteza pe care urmează să o poarte să țină la propriu pasul cu stilul său de viață. În timp ce unii sunt sedentari și au o muncă de birou, alți oameni au în rutina lor zilnică mișcarea sau pur și simplu treburile casnice implică multe drumuri și efort fizic. Faptul că ați suferit o amputare și purtați o proteză nu trebuie să fie o piedică în calea îndeplinirii cu succes a sarcinilor.

O proteză nu este un produs obișnuit pe care îl cumperi din magazin, ci este un dispozitiv medical, creat de specialiști care devine parte din corpul posesorului și îi servește în toate activitățile. De aceea, alegerea ei va lua în calcul toate detaliile din viața pacientului, iar rolul specialiștilor este de a fi în totalitate alături de pacienți, de a le livra proteze și orteze care să se plieze perfect pe necesitățile lor, pentru ca aceștia să poată reveni la stilul de viață de dinaintea amputării. Mai mult decât atât, centrul de protezare ales are obligația de a-și informa pacientul încă de la început cu privire la toate procedurile și tot procesul prin care va trece. Transparența și onestitatea contribuie în mare măsură la liniștea pacientului, care știe ce urmează să se întâmple și la ce să se aștepte.

Faptul că am ales proteza potrivită nu este însă finalul colaborării. Avansul tehnologic sau schimbarea stilului de viață a pacientului pot duce, în timp, la nevoia schimbării protezei sau a ortezei, de aceea orice neregulă în mers trebuie semnalată pentru că poate fi un semn că proteza nu mai este potrivită. Durerea, disconfortul, sunete neobișnuite, diferențe de lungime sau mersul îngreunat nu sunt lucruri normale, așa că pacientul va lua legătura cu specialistul pentru a-i comunica aceste aspecte.

Suportul fizic pentru pacienții cu amputații

Protezele și ortezele nu sunt niște simple produse, sunt instrumente care ajută pacienții să își trăiască viața din plin, fără limitări. De aceea ele trebuie să se alinieze cu standardele mondiale din domeniu, să fie proiectate și fabricate prin utilizarea celor mai noi tehnologii existente și să le ofere pacienților un nivel cât mai ridicat de mobilitate.

Colaborarea dintre pacient și terapeut nu se încheie în momentul predării protezei. Din contră, atunci începe cea mai importantă etapă: cea în care posesorul dispozitivului se obișnuiește cu el și îl adoptă ca pe un membru nou. Tehnicianul trebuie să fie alături de pacient și pe parcursul procesului de recuperare, de la primul pas făcut cu noua proteză până la câștigarea integrală a controlul asupra ei. Exercițiile fizice sunt de mare ajutor, fie că vorbim despre ședințe de kinetoterapie, fie de simple sesiuni făcute de pacient acasă. Kinetoterapeutul va fi la dispoziția pacientului cu sfaturi despre modalități prin care se poate recâștiga echilibrul, dar și despre dozarea efortului pentru a evita suprasolicitarea pacientului sau a protezei.

Suportul emoțional pentru pacienții cu amputații

Procesele de protezare și de recuperare pot fi dificile, solicitante fizic, dar și psihic, mai ales în cazul pacienților aflați la primul astfel de dispozitiv. Pacienții au nevoie de consiliere pentru a accepta noua situație, a se adapta schimbărilor și a-și recâștiga controlul asupra vieții. Echipa centrului de protezare nu are doar responsabilitatea de a ajuta fizic pacientul, ci și emoțional. Specialiștii sunt alături de el pentru a-l ajuta să depășească lipsurile și barierele pe care fie viața, fie el însuși și le-a impus și să îi schimbe perspectiva pe care o au asupra vieții. Mare parte din procesul de reabilitare și succesul lui depind de starea de spirit a pacientului. Voința, motivația zilnică și optimismul fac minuni și poate de aceea copiii trec mult mai ușor decât adulții peste astfel de evenimente. Copiii au capacitatea de a analiza mai puțin și a se focusa pe soluții în loc să încerce să caute explicații sau să se învinovățească fără niciun rost. O atitudine pesimistă nu face decât să saboteze drumul spre o viață normală.

Capacitatea terapeuților de a empatiza cu problemele, nevoile și dificultățile pacienților este esențială în acest domeniu, însă e nevoie și de un anumit grad de detașare,  pentru a putea să le furnizeze sfaturile, dispozitivele și suportul de care au nevoie și care să îi ajute să își recâștige controlul asupra vieții. La Theranova, tehnicienii noștri stau alături de pacienții care au nevoie, pentru a-i ajuta să-și recapete mersul cu aspect normal, dar și încrederea în forțele proprii. Fie că este vorba de un blocaj emoțional sau un aspect fizic, pacienții depășesc, de cele mai multe ori, impedimentele care le stau în calea unui mers frumos și devin învingători. Martori ne stau toate poveștile de succes pe care le-am întâlnit în atâția ani de existență și care ne-au convins că ,,Drumul spre o viață normală trece pe la Theranova!”

Distribuie:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email