Întărirea sistemului imunitar la persoanele cu amputații – 9 alimente benefice pentru sănătate

Persoanele care au suferit o amputație și sunt purtătoare de proteză trec de obicei prin numeroase intervenții chirurgicale ce necesită un organism puternic și un sistem imunitar de fier. Mai mult, aceste persoane pot dezvolta în multe cazuri probleme asociate sănătății pielii, din cauza frecării constante dintre proteză și membrul rezidual. Din aceste cauze, se impune ca regimul alimentar să fie unul adaptat, mai ales la debutul sezonului rece, atunci când imunitatea scade în general. Se recomandă creșterea aportului de alimente ce conțin vitamine și minerale, care asigură nutrienții necesari și grăbesc procesul de vindecare. Așadar, am alcătuit o listă de 9 super alimente care sunt mai mult decât indicate sezonul acesta.

  1. Afinele

Afinele au proprietăți antioxidante care pot ajuta la întărirea sistemului imunitar și joacă un rol esențial și de apărare al tractului respirator. Cercetătorii au descoperit că pacienții care consumă afine, dar și alte fructe de pădure cum sunt murele sau zmeura, au mai puține șanse de a face o infecție a tractului respirator superior sau o răceală comună decât cei care nu consumă. În special în sezonul rece, suntem mult mai predispuși la viroze respiratorii, care ne afectează întreg organismul și ne consumă energia. Includerea fructelor de pădure în dietă previne îmbolnăvirea, pentru că afinele au o mulțime de vitamine, inclusiv vitamina C, vitamina A, potasiu, fibre alimentare și mangan.

  1. Kiwi

Kiwi-urile sunt pline în mod natural de o tonă de nutrienți esențiali, inclusiv acid folic, potasiu, vitamina K și vitamina C. Vitamina C stimulează celulele albe din sânge pentru a lupta împotriva infecțiilor, în timp ce ceilalți nutrienți din kiwi mențin restul corpului la parametri normali. Pentru a include acest fruct în dietă, puteți opta atât pentru salate, cât și pentru pregătirea unor smoothie-uri delicioase. Foarte important este însă să se evite folosirea de zahăr adăugat sau alți îndulcitori și să se dilueze conținutul cu multă apă pentru a preveni un consum prea ridicat de calorii.

  1. Broccoli

Broccoli este un superalimentat plin de vitamine și minerale, care însă nu este foarte iubit de multă lume. Conține vitaminele A, C și E, precum și fibre și mulți alți antioxidanți, ceea ce face din broccoli una dintre cele mai sănătoase legume pe care le puteți pune în farfurie. Cheia pentru a-și păstra proprietățile este să-l gătiți cât mai puțin posibil – sau și mai bine ar fi, deloc, consumat în stare crudă. Dacă totuși nu e prea tentant, gătirea la aburi rămâne cea mai bună variantă de a-l pregăti.

  1. Usturoiul

Usturoiul se găsește în aproape orice bucătărie din lume și din fericire la noi în țară este extrem de popular și de folosit. Nu doar că adaugă un plus de savoare oricărui preparat, ci contribuie și la starea generală de sănătate. Încă de la începutul istoriei, usturoiul a fost cunoscut pentru efectul său benefic în lupta împotriva infecțiilor. De asemenea, usturoiul poate încetini întărirea arterelor și există dovezi că ar ajuta și la scăderea tensiunii arteriale. Proprietățile sale de stimulare a sistemului imunitar par să provină dintr-o concentrație mare de compuși care conțin sulf, cum ar fi alicina.

  1. Ghimbirul

Ghimbirul este un alt ingredient la care mulți apelează după ce s-au îmbolnăvit. Ghimbirul poate ajuta la ameliorarea inflamației, ceea ce contribuie la reducerea durerii în gât și a bolilor inflamatorii. Ghimbirul poate ajuta și în stările de greață. Poate, de asemenea, să scadă durerea cronică și chiar ar putea avea proprietăți de scădere a colesterolului. Pentru persoanele care poartă proteză menținerea unei greutăți normale este esențială, așa că includerea ghimbirului în dieta alimentară poate fi de ajutor și în acest sens. Poate fi folosit fie ca și condiment în mâncare, fie ca ingredient de bază în prepararea de ceaiuri sau apă infuzată, alături de o felie de lămâie.

  1. Iaurtul

Nu orice iaurt este recomandat. De preferat este să se opteze pentru cele pe eticheta cărora regăsim informația „culturi vii și active”, cum ar fi iaurtul grecesc. Aceste culturi vă pot stimula sistemul imunitar pentru a ajuta în lupta împotriva bolilor. Se aleg întotdeauna iaurturi simple, în detrimentul celor aromate, cu arome adăugate și conținut mare de zahăr. Dacă preferați un gust mai dulce, optați să îndulciți iaurtul fie cu o linguriță de miere, fie cu jumătate de banană.  Iaurtul poate fi, de asemenea, o sursă excelentă de vitamina D, ce ajută la reglarea sistemului imunitar și se crede că stimulează apărarea naturală a corpului nostru împotriva bolilor.

  1. Ceaiul verde

Atât ceaiurile verzi, cât și cele negre sunt pline de flavonoide, un tip de antioxidant. Ceaiul verde excelează cu adevărat la capitolul antioxidanți, iar studiile au arătat că întărește și sistemul imunitar. Mai mult, se crede că ceaiul verde are proprietăți antimicrobiene care inhibă creșterea bacteriilor și virusurilor.

  1. Ciocolata neagră

Ciocolata neagră conține antioxidanți care pot ajuta la întărirea sistemului imunitar prin protejarea celulelor organismului de radicalii liberi. Radicalii liberi sunt molecule pe care organismul le produce atunci când descompune alimentele sau intră în contact cu poluanții. Radicalii liberi pot deteriora celulele organismului și pot contribui la apariția de boli. În ciuda potențialelor sale beneficii, ciocolata neagră este bogată în calorii și grăsimi saturate, așa că este important să o consumați cu moderație.

  1. Migdalele

Migdalele sunt o sursă excelentă de vitamina E. De asemenea, conțin mangan, magneziu și fibre. O mână mică sau un sfert de cană de migdale este o gustare sănătoasă care poate aduce beneficii sistemului imunitar. La fel ca și ciocolata neagră, migdalele conțin multe calorii. Aceste tipuri de alimente sunt benefice organismului, însă trebuiesc consumate în cantități mici deoarece pot determina creșterea în greutate.