Cum să eviți creșterea în greutate dacă ai o amputație?

Operația de amputare vine la pachet cu o serie de consecințe nedorite, pe care este esențial să le cunoaștem și acceptăm pentru a le putea și evita cu succes. Pacientul care a suferit o amputație și ulterior o operație de protezare este predispus creșterii în greutate din mai multe cauze, iar vârsta poate face acest proces mai greu de gestionat, de altfel ca în cazul oricărei persoane. Soluția trebuie privită pe termen lung, prin adoptarea unui stil de viață care să preîntâmpine kilogramele în plus și să ne mențină organismul sănătos și puternic. În principiu, se rezumă la activitate fizică și alimentație echilibrată, însă există și alți factori care contribuie în mare măsură la menținerea unei greutăți normale.

Cauzele creșterii în greutate la persoanele cu amputații

Persoanele cu amputații tind să crească în greutate din cauza efortului fizic mai redus pe care îl depun. Ca principiu, corpul uman are nevoie de un anumit număr de calorii pentru a funcționa, număr care diferă de la o persoană la alta, în funcție de vârstă, greutate, sex și nivel de activitate. Atunci când ingerăm mai multe calorii decât avem nevoie sau când nu ardem suficiente, prin mișcare fizică, se va acumula grăsimea.

Persoanele amputate consumă mai puține calorii prin efort, deoarece activitatea lor fizică este mai redusă, având în vedere provocările lor de mobilitate. Pacienții pot alege să trimită o altă persoană după cumpărăturile zilnice sau vor alege să comande fast-food cu livrare la domiciliu, doar pentru că este mai facil pentru ei. Toate aceste obiceiuri se traduc prin sedentarism și predispoziția pentru acumularea de grăsime.

Depresia și neîncrederea în propria persoană pot avea ca și consecințe mâncatul în exces, ceea ce, la rândul său, contribuie la creșterea în greutate. De asemenea, efectele secundare ale medicamentelor pe care le consumă persoanele amputate, precum și dificultățile de adaptare la un nou stil de viață pot determina creșterea în greutate. Per total, experiența de amputare este una traumatică, extrem de stresantă pentru oricine, iar stresul este unul dintre principalii inamici ai unui corp sănătos și atletic.

Adaptarea la noul stil de viață poate să necesite luni de zile, fapt ce se traduce și printr-un somn insuficient sau neodihnitor pentru că pacientul nu știe cum să își gestioneze propriul corp. Este demonstrat faptul că un somn de sub 6 ore pe noapte este asociat creșterii în greutate. Calitatea slabă a somnului afectează metabolismul și este asociată cu stresul oxidativ, creșterea nivelului de zahăr din sânge și a rezistenței la insulină. În plus, orele în care stăm treji reprezintă ocazii de a mânca suplimentar, deci de a crește în greutate.

Recomandări pentru menținerea unei greutăți normale în cazul persoanelor cu amputații

  1. Alimentația

Cel mai important aspect atunci când vrem să prevenim kilogramele în plus sau să eliminăm grăsimea din organism este grija pentru alimentație și planificarea meselor. Un nutriționist ne poate ajuta în calculul exact al numărului de calorii necesare zilnic, fie pentru a ne menține greutatea, fie pentru a slăbi. Un plan alimentar presupune o listă de alimente recomandate și cantitățile necesare, dar și evitarea produselor procesate cum ar fi: zahărul și dulciurile, pastele, pâinea în exces, mezelurile, fast food, produse semipreparate sau de panificație și alcoolul. Regula de bază este să alegem alimentele în stare cât mai naturală, precum fructe, legume, cereale integrale, lactate, nuci și semințe, carne slabă gătită fără ulei, miere și multă apă.

 

  1. Sportul

Faptul că pacientul nu are aceeași mobilitate, nu înseamnă că nu mai trebuie să iasă din casă. O simplă plimbare ușoară poate face minuni, dacă este făcută cu regularitate, zi de zi. Există și o serie de exerciții fizice simple, care nu doar că accelerează metabolismul, dar contribuie și la îmbunătățirea echilibrului în mers cu o proteză. Este însă recomandat să întrebăm specialistul în kinetoterapie despre ce anume ne este recomandat și ce nu, iar vestea bună e că multe dintre aceste exerciții se pot face chiar de acasă. Și înotul este o opțiune extrem de benefică, cu rezultate spectaculoase pentru că e o activitate complexă, ce antrenează toți mușchii din corp. O oră de înot poate arde până la 500 de calorii, dar puteți citi mai multe despre această metodă relativ nouă de recuperare și beneficiile ei, în articolul nostru de pe blog.

  1. Managementul stresului

Stresul poate afecta semnificativ capacitatea de a menține o greutate sănătoasă. De asemenea, poate împiedica scăderea în greutate. Cauzele țin de nivelul ridicat de cortizol, cunoscut și ca hormonul stresului, care induce comportamente nesănătoase precum mâncatul emoțional, alegeri alimentare nesănătoase precum opțiunile fast food, poftele alimentare, în special pentru dulciuri, comoditate, mâncat și somn insuficient în unele cazuri. Cunoscând toate aceste efecte, este bine să acordăm mai multă atenție stării de spirit, să alegem să ne înconjurăm de oameni dragi, care ne înțeleg nevoile și să intrăm în comunități de persoane cu experiențe similare.

  1. Calitatea somnului

Stabilirea unei rutine stricte de seară în ceea ce privește evitarea ecranelor cum ar fi televizoarele, telefoanele sau tabletele în dormitor sau oprirea lor cu o oră înainte de culcare poate fi de folos pentru un somn odihnitor. De asemenea sunt de evitat mesele bogate și stimulentele precum cofeina, alcoolul și nicotina înainte de culcare. Exercițiile fizice sau o simplă plimbare în lumina naturală pot ajuta la un somn mai bun, dar și hidratarea este foarte importantă pentru un somn odihnitor. Apa este esențială pentru funcționarea optimă a organismului, însă evitați să beți cu mai puțin de 45 de minute înainte de a adormi, pentru a evita vizitele la toaletă în timpul nopții și întreruperea somnului.

Creșterea în greutate reprezintă o problemă și pentru proteză, care este posibil să nu mai poată susține cu succes corpul, fiind necesară înlocuirea ei. De aceea este de dorit să evităm fluctuațiile de greutate pentru a nu fi necesare ajustări dese și să încercăm să ne menținem o greutate optimă. Prin alimentație adecvată bazată pe produse cât mai naturale, mese la ore fixe și atenție la cantitatea consumată, se pot face minuni. Mai mult, mișcarea fizică completează aceste eforturi și contribuie la o stare psihică mai bună și un somn mai odihnitor, care la rândul lor ajută la evitarea creșterii în greutate.