Anxietatea și depresia după amputare – 5 sfaturi utile pentru o viață mai fericită

Pierderea unei părți a corpului este un proces greu de asimilat pentru orice persoană. Trauma îi afectează pe pacienți nu doar fizic, ci și din punct de vedere emoțional. Mare parte din recuperare depinde însă de persoana în cauză și de starea lui psihică, dar și de cât de dispusă este să coopereze pentru a reveni la o viață aproape de normalitatea de dinaintea evenimentului. În funcție de anumiți factori acest proces poate dura mai mult sau mai puțin, factori ce includ aspecte precum: vârsta, sexul, circumstanțele în care s-a pierdut un membru (prin accident, boală sau din naștere), modul în care persoana s-a raportat la alte evenimente negative și înainte de pierderea membrelor, sprijinul sau lipsa de sprijin din partea familiei sau a prietenilor, valorile și normele culturale și socio-economice.

Din păcate, cel puțin în prima perioadă de după amputare, mulți dintre pacienți pot experimenta stări de anxietate și de depresie care se pot ameliora odată ce este acceptată noua realitate. Este însă esențial să nu se treacă cu vederea aceste stări, ci din contră să fie recunoscute din timp și tratate ca atare. Simptomele care ar trebui să ridice semne de întrebare dacă persistă mai mult de câteva săptămâni sunt:

  • pierderea poftei de mâncare și modificări în preferințele și obiceiurile alimentare
  • lipsa de energie
  • stare de insomnie sau din contră, stare de somnolență permanentă, indiferent de câte ore ați dormit
  • incapacitatea de concentrare asupra unei activități
  • pierderea interesului pentru activități plăcute, inclusiv pentru sex
  • retragere socială
  • sentimente de lipsă de speranță sau de vinovăție asupra propriei persoane
  • emoții plate – exprimate robotic – mai degrabă decât cu sentimente
  • stare de agitație și nerăbdare, fără să existe un motiv real
  • episoade de respirație accelerată, transpirație excesivă, dureri musculare și de cap care îl împiedică pe pacient să se concentreze asupra prezentului
  • îngrijorare excesivă față de viitor și frica față de moarte

Pacienții trebuie să știe că depresia este o boală ce poate fi diagnosticată de specialiști, care are cauze, dar din fericire și tratament. Primul pas este însă să conștientizăm  acest lucru și să tratăm lucrurile cu seriozitate pentru că pot atrage consecințe nedorite pe termen lung. Depresia poate apărea chiar și la persoane care aparent au totul, de la o stare de sănătate bună, la bunuri materiale și oameni dragi alături, de aceea, cu atât mai mult în cazul unor persoane care au trecut prin evenimentul de a pierde o parte a corpului, riscul de a experimenta stări de acest gen este destul de ridicat.

Nu amânați consultarea unui specialist atunci când dvs. sau o persoană dragă experimentează aceste stări. Acesta va știi să vă prescrie un tratament medicamentos adecvat și să vă ajute prin terapie, însă există și câteva lucruri pe care oricine le poate implementa în viața de zi cu zi, atât emoțional, cât și fizic. Alături de o atitudine pozitivă, aceste recomandări pot atât să reducă din simptomele depresiei și ale anxietății, cât și să le prevină.

    1. Odihna – simptomele depresiei și ale anxietății sunt profund influențate de nivelul de oboseală fizică pe care îl resimțim. Mai mult decât atât, în foarte multe cazuri, atunci când suntem extrem de obosiți fizic, chiar epuizați, vom experimenta simptome asemănătoare cu ale depresiei. De aceea, somnul și perioadele de relaxare cât mai dese sunt absolut necesare. Dormiți 7-8 ore pe noapte, asigurați-vă că somnul este odihnitor, iar în timpul zilei faceți tot posibilul să ieșiți din casă.
    2. Alimentația – este extrem de importantă pentru că reprezintă combustibilul organismului nostru. Alegeți fructe și legume proaspete, alimente cât mai puțin procesate și multă apă. Evitați consumul de dulciuri – acestea vă vor oferi doar doze rapide de energie, care odată epuizate, vă vor adânci în depresie și mai tare. Din aceeași categorie face parte și alcoolul, care creează doar o falsă impresie că ajută, când de fapt agravează situația. Mai ales în perioadele în care vă sunt administrate medicamente, alcoolul este de evitat.
    3. Timp în aer liber – implicarea în activități fizice și recreative care nu provoacă durere cum sunt exercițiile fizice și plimbarea ajută la scăderea simptomelor depresiei. Alegeți locuri din natură, cu aer curat și liniște cum sunt pădurile, parcurile sau chiar malul mării. Practicați exerciții de respirație profundă, pentru că acest lucru ajută la relaxarea mușchilor, la reducerea durerii și la relaxarea și concentrarea minții.
    4. Acceptarea de sine – nu renunțați la visele dvs. doar din cauza noii condiții sau creați-vă unele noi și învățați să acceptați sprijinul celor dragi, rămânând în același timp independent. Faceți planuri pentru viitor și începeți să le îndepliniți puțin câte puțin. Dacă religia sau spiritualitatea este importantă în viața dvs., implicați-vă mai mult în astfel de activități sau învățați să o descoperiți. Explorați meditația ca metodă de relaxare, recuperare a capacității de concentrare și o cunoaștere mai bună a propriei persoane.
    5. Comunicarea – vorbiți cu cei din jur despre ce aveți nevoie și ce nu aveți nevoie. Spuneți-le celor dragi dacă vă doare ceva atât fizic, cât și emoțional, pentru a putea depăși mai ușor trauma suferită. Acest lucru le oferă celor dragi șansa de a-și exprima sentimentele, deoarece și ei trebuie să se adapteze la pierderea suferită. Amintiți-vă că oamenii vor să ajute, dar în multe cazuri nu știu cum și ce să facă pentru a vă sprijini cu adevărat. Deschideți-vă și acceptați energia celor din jur. Puterea ei este de o forță incredibilă.

Amputația este o pierdere enormă și a învăța să te adaptezi la ea este un proces care necesită timp – așa că acordați răbdare și nu săriți peste pași. Încercați să nu vă izolați sau să nu vă retrageți de oameni, acordați atenție alimentației și odihnei și nu subestimați nevoia de relaxare și deconectare. E momentul să redescoperiți pasiuni care vă fac plăcere și să vă dezvoltați spiritual mai mult. La urma urmei, amputarea afectează în realitate doar fizicul, de partea interioară sunteți responsabil să rămână la fel sau chiar să devină mai elevată. Comunicarea cu specialiști și persoane cu experiențe similare este de un real ajutor, așa că vă așteptăm în Comunitatea persoanelor amputate de pe Facebook, un grup conceput pentru a susține persoanele care au experimentat trauma și impactul amputației, fie asupra propriei persoane, fie a unui membru din familie.